Dersom du har mottatt e-post fra oss, vedr. "Informasjon om leveranseforsinkelser", så er dette en generell informasjonsmail. Din selger tar kontakt med deg personlig dersom du er berørt av dette.
Vi står nå i en situasjon preget av eksterne rammebetingelser vi ikke kontrollerer, som gir negative konsekvenser for oss som forhandler og deg som kunde.
Bilfabrikanter over hele verden opplever stor usikkerhet knyttet til underleverandører og har problemer med å nå planlagt produsert volum. Volvo Cars har en stor base med underleverandører i Shanghai regionen som opplever økende koronasmitte og lockdown. I Shanghai-regionen alene har Volvo over 60 underleverandører som leverer viktige komponenter når bilene skal produseres.
Konsekvensen av koronasmitte og lockdown har medført at underleverandørene ikke får produsert essensielle komponenter de har forpliktet seg til, og Volvo Cars får ikke bygd din bil til anslått tid. Det planlagte produksjonsvolumet vil på kort sikt påvirkes deretter, og denne gangen berører det Volvo C40 og XC40 for oss i Norge. Alle ordrene som lå i produksjonskøen er fryst, og forflyttet. Det vil si at ordrene som ikke kan produseres som 2022-modell, vil bli konvertert til 2023-modell av Volvo Car Norway (VCN). Dette er utfordringer vi har opplevd før, med nedstengte fabrikker som følge av mangel på mikrochiper, og halvledere. På lang sikt vil underleverandørene få økt produksjonskapasiteten, og produksjonsvolumet til Volvo Cars vil gjenopprette sin normale takt.
I dette tilfellet betyr det for våre kunder at bilen de har gledet seg til å kjøre sannsynligvis ikke kommer til den dato som er oppgitt. Dette er dessverre grunnet forhold som ligger utenfor vår kontroll og vi setter derfor stor pris på forståelse blant våre kunder. Vi ønsker å strekke oss langt for å bistå våre kunder som eventuelt får utfordringer med mobilitet i sin hverdag.
Vi håper denne informasjonen er oppklarende for deg som venter på bil og vi håper du møter oss med forståelse. Dersom du har spørsmål eller noe er uklart for deg, kan du lese våre «spørsmål og svar» under, sende oss en henvendelse via skjemaet nederst eller ta direkte kontakt med din salgsansvarlige.
Når kan jeg forvente å få bilen min?
Svar: Du får bekreftet leveringstid av bilen din så snart vi mottar oppdatert informasjon fra Volvo Car.
Dersom du har fått en forventet leveringstid, men opplever forsinkelser - vil en salgsansvarlig gi deg ny informasjon med oppdatert leveringstid så snart vi har fått ny informasjon fra Volvo Car. Dette skjer etter at bilen er ferdigprodusert på fabrikken. Vi mottar informasjon fortløpende og du blir kontaktet med bekreftet leveringstid så snart vi får informasjon knyttet til din bestilling. Ønsker du dialog med din kontaktperson, så finner du kontaktinformasjon under avdelingene her
Kan jeg heve kjøpet mitt om jeg ikke vil vente på bilen min?
Svar: Ja, du kan heve kjøpet ditt grunnet forsinket leveringstid.
Vi gjør oppmerksom på at svært mange bilprodusenter opplever de samme utfordringene som Volvo, og om du skulle ombestemme deg risikerer du å havne bakerst i produksjonskøen.
Dersom du ønsker å heve kjøpet og kansellere bestilling av din bil, ta direkte kontakt med din kontaktperson under riktig avdeling her.
Jeg trenger bil mens jeg venter - hva gjør jeg?
Svar: Leiebil, bilbonnement, bruktbil eller leasing av bil kan være gode midlertidige løsninger. Vi kan hjelpe med kjøp av bilabonnement i iMove, kjøp av bruktbil på lager eller bil for kortsiktig leasing. Ta kontakt med din kontaktperson under riktig avdeling her, så tar vi en prat om hvordan vi best kan bistå deg i din situasjon.
Får jeg økonomisk erstatning av Frydenbø Bilsenter eller Volvo Cars?
Svar: Nei, dessverre.
Leveranseproblemene er omfattet av force majeure, som vil si at situasjonen vi står i ligger utenfor partenes kontroll. Vi ønsker likevel å hjelpe deg så godt det lar seg gjøre med å finne andre løsninger mens du venter. Ta kontakt med din kontaktperson under riktig avdeling her eller legg igjen spørsmål i kontaktskjemaet, så tar vi det derfra.
Legg igjen navn,e-post og nummer, så tar vi kontakt med deg.
Vi i Frydenbø Bilsenter er opptatt av gode opplevelser når du kjører bil, men også når du besøker nettsiden vår. Derfor bruker vi informasjonskapsler. Noen av disse er nødvendige for at nettsiden vår skal fungere, mens andre brukes for statistikk og tilpasset markedsføring.
Les mer om vårt personvern her.