Enda smekrere design, litt kvikkere, litt lavere forbruk, litt bedre rekkevidde, og litt mer hengervekt. Med noen små tekniske grep og et sporty design er Volvo sin andre elbil klar for å erobre norske veier.
– Jeg har vært veldig spent på denne bilen. Vi har hørt så mye om den, men ikke fått sett den fysisk i butikken vår før nå, sier salgskonsulent Ronnie Svellingen hos Frydenbø Kristiansand.
I begynnelsen av desember fikk han og resten av gjengen hos Frydenbø Kristiansand endelig se det siste helelektriske tilskuddet i Volvo-familien, C40, og superlativene lar ikke vente på seg.
– Dette er et skikkelig råskinn av en bil. Det er en sprekere og mer sporty utgave av den mer etablerte XC40, forteller Svellingen.
Han vet at bilen kommer til å falle i god smak hos de som ønsker å ha en sporty bil med det lille ekstra.
– Med denne bilen blir du lagt merke til på veien. Den er kompakt, sporty og sprek, sier han.
Noe som også er viktig å nevne er at leveringstiden på Volvo C40 er kort. Forventet levering er allerede i Q2 2022.
– Her kan du faktisk bestille en bil i morgen, og få den levert allerede i Q2 2022. Det er ganske unikt i disse tidene vi er inne i nå, forteller salgskonsulent Ronnie Svellingen.
Crossoveren skal gi flere av fordelene til en SUV, men samtidig tilby et lavere og slankere design. Bilen er basert på samme plattform som XC40, men er den aller første Volvo-modellen i historien som kun blir tilgjengelig i en helelektrisk utgave.
– Volvo C40 og XC40 er i teknisk sett to nesten identiske biler. Men med skrånende hekk har C40 fått et helt annerledes utseende, forklarer Ronnie Svellingen.
En som gleder seg til Q2 er Bjørn Sveindal. Han har allerede kjøpt bilen, og kan nesten ikke vente med å sette seg inn i sin nye, røde, sporty elbil.
– Jeg har hatt elbil i mange år, så akkurat det er ikke noen nytt for meg. Men jeg har alltid vært nysgjerrig på Volvo i mange år, så da denne modellen ble lansert, var det bare å slå til, sier Sveindal.
For å være på den sikre siden, at han ville komme til å like den nye bilen, har han benyttet Care by Volvo i ventetiden. – Et fleksibelt bilabonnement.
– Nå har jeg i en periode leid en Volvo XC40 som kan i noen grad sammenlignes med den jeg har kjøpt. Dette har jeg gjort for å få et inntrykk av Volvo som bilmerke, siden jeg selv aldri har kjørt dette bilmerket før. Jeg falt for Volvo med en gang jeg satte meg i bilen, så når denne sportsvarianten kom på markedet, var jeg aldri i tvil, sier han.
Han har heller ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe bilen uten å ha testet, eller sett den på forhånd.
– Jeg har veldig tiltro til alle de dyktige bilselgerne hos Frydenbø i Kristiansand. De vet hva de snakker om, og så har jeg jo sett bilen på bilder, sier Sveindal.
– Det er først og fremst det sporty designet som appellerer til meg. Jeg har heller ikke behov for en stor bil med masse bagasjeplass, så denne bilen er perfekt til mitt bruk.
Volvo C40 har en silhuett som stikker ut, med sin slanke sideprofil, kontraster med svart tak og speilkåper, og matchende designdetaljer utvendig og innvendig. Bagasjerommet bak har en kapasitet på 413 liter, inkludert plassen under gulvet i bagasjerommet.
At han valgte fargen "Fusion Red, metallic", er ikke tilfeldig.
– Jeg synes den røde fargen gjør seg veldig bra på en sånn sporty bil. Og når jeg i tillegg er i huga Liverpoolfan så måtte den bare bli rød, sier han.
Men hva er det egentlig som skiller C40 fra XC40?
– Først og fremst har de laget en mer sporty versjon av en eksisterende SUV. I hovedsak handler det om å lage en skråere takvinkel, dermed få inn mer coupe-faktor., sier Ronnie Svellingen.
Teknologien i nye Volvo C40 Recharge er den samme som du finner i XC40 Recharge: det vil si et batteri på 78 kWt, som er estimert til å gi en rekkevidde opp til på 441 kilometer. Bilen har en 11 kW ombordlader og kan hurtiglades med opptil 150 kW. Det betyr at dersom du har behov, kan du lade batteriet fra 10–80 % på 37 minutter. Det er også mulig å bestille bilen med tilhengerfeste, hvor maksimal tillatt hengervekt er 1800 kilo.
– Så her får du ikke bare en bil som ser og føles bra ut. Den kan også gjøre god nytte for seg, sier Svellingen avslutningsvis.
Oppdatert: 18. januar 2023
Vi i Frydenbø Bilsenter er opptatt av gode opplevelser når du kjører bil, men også når du besøker nettsiden vår. Derfor bruker vi informasjonskapsler. Noen av disse er nødvendige for at nettsiden vår skal fungere, mens andre brukes for statistikk og tilpasset markedsføring.
Les mer retningslinjer for personvern her.