Når du setter deg bak rattet i en Volvo skal du kunne følge deg trygg, uavhengig av kjønn og kroppsfasong. Her har vi samlet litt informasjon om hvordan Volvo jobber for å gjøre bilene sine så sikre som mulig – for alle.
Sikkerhet for alle
Helt siden 1970-tallet har Volvo hatt et eget team som har studert og analysert virkelige bilulykker. Til sammen har disse ulykkene inkludert over 43.000 biler og over 72.000 passasjerer. Dataene som er samlet inn fra disse ulykkene har dannet grunnlaget for en lang rekke av Volvos nyskapende sikkerhetssystemer og barnesikringsprodukter. For Volvo er sikkerhet alltid førsteprioritet, også for fotgjengere og de som kjører andre bilmerker. Derfor har Volvo nå gjort mer enn 100 forskningsdokumenter tilgjengelige, slik at hele bilindustrien – og alle andre, kan benytte seg av denne kunnskapen. Dette initiativet har Volvo valgt å kalle Equal Vehicles for All, eller prosjekt E.V.A.
«Biler blir kjørt av mennesker. Derfor er hovedprinsippet hos Volvo at alt vi utvikler må være sikkert.»Gustaf Larson, medgrunnlegger av Volvo.
|
Kvinnelige kollisjonsdukker
Til tross for at kalenderen nå viser 2020, er det fremdeles slik at de fleste bilprodusenter bare kollisjonstester bilene sine med kollisjonsdukker basert på målene til en gjennomsnittlig mann. Resultatet av dette er at kvinner har større risiko for å pådra seg skader i trafikkulykker enn det menn har. Slik er det ikke i en Volvo.
Volvos forskning viser at menn og kvinner er like ofte involverte i trafikkulykker, noe som tilsier at de burde være likt representert også i kollisjonstestingen av bilene. Siden 1995 har Volvo testet alle sine biler med kvinnelige kollisjonsdukker og på 2000-tallet utviklet de verdens første kvinnelige kollisjonsdukke med egenskaper tilsvarende en gravid kvinne. Med denne kollisjonsdukken kan Volvo studere hvordan kreftene i en kollisjon påvirker både kvinnen og fosteret.
Nakkesleng? Nei takk!
På grunn av ulik anatomi og kroppsstyrke har kvinner tradisjonelt sett vært mer utsatt for nakkesleng enn menn. Dette førte til at Volvo utviklet en egen kvinnelig kollisjonsdukke for å kunne evaluere risikoen for nakkesleng ved kollisjoner bakfra. Resultatet ble Volvos Whiplash Protection System (WHIPS), som kombinerer en unik hodestøtte med et godt setedesign for å beskytte både hode og ryggrad. Som en konsekvens av dette, er det ikke lenger noen forskjell på nakkeslengrisikoen mellom menn og kvinner i en Volvo.
Sikkerhetsskjold
Ulikheter i anatomien gjør også at kvinner oftere pådrar seg brystskader når de er involverte i kollisjoner. For å oppnå best mulig beskyttelse har Volvo kontinuerlig utviklet bilstrukturen, sikkerhetsbeltet og sidekollisjonsputene i bilene sine. Innovasjonen Side Impact Protection System (SIPS) har vært standard i alle Volvoer siden 1991 og baserer seg på en intelligent struktur som distribuerer kreftene i en sidekollisjon fra kollisjonspunktet og utover hele siden på bilen. I kombinasjon med sidekollisjonsputene reduserer SIPS alvorlige brystskader med 50 prosent for alle passasjerer.
En uunnværlig gardin
Kvinner er statistisk sett lavere enn menn, noe som også fører til at kvinner ofte sitter nærmere inntil rattet når de kjører bil. Dette gjør Volvos oppblåsbare gardin, Inflatable Curtain-kollisjonsputen, til en helt essensiell sikkerhetsfunksjon. Inflatable Curtain blåser seg opp på 1/25 sekund og dekker hele sidevinduet. Denne sikkerhetsfunksjonen hindrer at hodet kolliderer med gjenstander utenfor bilen og reduserer risikoen for hodeskader med anslagsvis 75 prosent.
Er du nysgjerrig på hvilke andre sikkerhetsfunksjoner du finner i en ny Volvo? Les om Volvos Intellisafe-systemer her!
Vil du heller oppleve en av verdens sikreste biler på egenhånd?
Vi i Frydenbø Bilsenter er opptatt av gode opplevelser når du kjører bil, men også når du besøker nettsiden vår. Derfor bruker vi informasjonskapsler. Noen av disse er nødvendige for at nettsiden vår skal fungere, mens andre brukes for statistikk og tilpasset markedsføring.
Les mer retningslinjer for personvern her.