Stadig flere handler bil over internett uten å verken ha sett eller prøvekjørt den. Det gjør ikke Connie Nordstrand, som har tre ufravikelige krav når hun skal kjøpe ny bil.
– En ny bil kan fort bli dyr, i hvert fall om du kjøper en bil som viser seg å være noe annet enn du trodde, sier Terje Waagenes, salgsdirektør i Frydenbø Bil. Han møter oftere enn før mennesker som har gjort et bil-bomkjøp. Han har ett klart råd:
– Se og prøvekjør bilen før du kjøper. Mange ser kun på spesifikasjonene og tenker at det er den perfekte bilen. Så ankommer bilen og den viser seg å være en sportsbil og ikke et komfortabel kjøretøy.
– Jeg prøver et nøye utvalg av biler og er opptatt av å finne den bilen som gir mest for pengene. Det er ikke blitt Volvo tre ganger på rad på grunn av gammel vane.
Connie Nordstrand, daglig leder Bergen Armering.
Blant mange tonn med armeringsstål og store maskiner som bøyer armeringsjern til bestilling står en flunkende ny Volvo XC60. Ved siden av står eieren av både bilen og Bergen Armering, Connie Nordstrand. De tre siste bilene hun har kjøpt har alle gått igjennom nåløyet, og hver gang har hun endt opp med en Volvo XC60 fra Frydenbø. Til grunn for alle de siste bilkjøpene står tre urokkelige krav: komfort, plass og sikkerhet.
– Jeg elsker følelsen av å kjøre, og det gjør jeg mye av. På grunn av en leddsykdom er jeg avhengig av høye biler som jeg kan gå rett inn og ut av, og de må være komfortable å både sitte i og kjøre. Er jeg på langtur i en mindre komfortabel bil, må jeg knekkes løs fra rattet, sier Nordstrand og ler.
Med kunder og leverandører over store deler av Vestlandet er bilen et viktig arbeidsverktøy for Nordstrand, men også privat brukes bilen og det er spesielt med tanke på familien at plass er så viktig.
– Vi er lange mennesker i familien, og det har noe å si for valg av bil. Jeg er 180 centimeter, min mann 190 og barna våre er fra 180 centimeter til to meter. I Volvoen sitter alle behagelig på langtur, i tillegg til at vi har god plass til bagasjen, forteller Nordstrand som hvert år klokker inn 25.000 kilometer.
For Nordstrand handler det ikke om å krysse av mest mulig i ekstrautstyrslisten, men å ta med det utstyret som er viktig for henne. Hos Frydenbø i Kjøkkelvik får hun god hjelp til å krysse av i den innholdsrike ekstrautstyrslisten.
– Denne gangen ble jeg anbefalt komfortseter og luftfjærer. Nå ligger jeg og duver på veien, og det kan minne om de store «amerikanerne» vi kjørte da jeg var ung, mimrer hun.
Når det kommer til sikkerhet definerer Nordstrand seg som fanatisk. Da er det ikke rart at Volvo er en god match. Volvo har som visjon at ingen skal bli alvorlig skadet eller miste livet i en ny Volvo.
– Med Volvo er jeg trygg. Jeg vet at både ved en kollisjon og ved vanlig kjøring er passive og aktive sikkerhetssystemer på plass. Volvo har vist dette hver gang jeg har vurdert biler opp mot hverandre, og det er jo nettopp derfor jeg akkurat har begynt på min tredje Volvo, sier Nordstrand.
Det er ikke bare på veien du skal være trygg. Oppfølgingen i etterkant er minst like viktig, mener Nordstrand.
– Alle kan selge meg en bil, men oppfølgingen underveis teller vel så mye som selve bilen, sier Nordstrand som er svært begeistret for Frydenbø i Kjøkkelvik.
– Der er de eksepsjonelle. De fikser alt for meg, og jeg blir ivaretatt på ypperste vis.
Når det kommer til kontraktskriving er Nordstrand klar på én ting:
– Jeg er jo ikke den typiske Volvo-kjøperen, men føler meg veldig trygg når jeg kommer inn til Frydenbø og skriver kontrakt.
– Fra starten av har de vært flinke til å kartlegge hva det er jeg trenger. Jeg føler meg overhodet ikke lurt når jeg går derfra, og det er vesentlig, påpeker Nordstrand.
– Bil er en av de tingene jeg tenker man skal handle av fagfolk nettopp for å kunne sette sammen en bil med riktig utstyr. Du skal være ekstremt interessert for å vite hva alle ordene betyr. For meg er det helt vesentlig å sette meg ned med fagfolk slik at jeg får vite hva jeg faktisk får.
Christer Andre Lilletvedt, nybilansvarlig hos Frydenbø i Kjøkkelvik, kunne ikke ha vært mer enig.
– Jeg opplever vår rolle som viktigere nå enn tidligere. Christer Andre Lilletvedt, nybilansvarlig, Frydenbø Bil.
– Det er mange flere biler å velge mellom, og de er også mye mer forskjellig enn før. Dermed er det vanskeligere og viktigere å finne den rette bilen for deg. Den gode samtalen om hva du egentlig trenger og hva du ønsker får du ikke når du bestiller på nett, sier Lilletvedt som har jobbet som bilselger i 11 år.
For å fremdeles gi kundene en god og riktig opplevelse av bilene, har Frydenbø introdusert videovisning av bilene. Da kan du sitte hjemme og få en uformell bilprat med videovisning av bilen med en av selgerne.
– Det er det minste vi kan gjøre for at folk skal få en god opplevelse selv om det for tiden kan være vanskelig å komme til butikken. Vi kan også komme og levere bilen til deg for en prøvekjøring. En Volvo må oppleves for at du skal forstå hvor herlige de er, og en prøvetur bør vare mer enn i 15 minutter. Du må leve litt med bilen for å vite om den er den rette for deg, avslutter Lilletvedt.
Vi i Frydenbø Bilsenter er opptatt av gode opplevelser når du kjører bil, men også når du besøker nettsiden vår. Derfor bruker vi informasjonskapsler. Noen av disse er nødvendige for at nettsiden vår skal fungere, mens andre brukes for statistikk og tilpasset markedsføring.
Les mer retningslinjer for personvern her.