Bilabonnementet hos Frydenbø er i vinden som aldri før. Annenhver kunde velger nå “Care by Volvo” fremfor både leasing og kjøp. Blant annet fordi det er kort leveringstid.
Jan Petter Myklebust, Frydenbø bilsenter
Jan Petter Myklebust er en erfaren bilselger hos Frydenbø Bilsenter i Førde. Han har i tillegg jobbet på delelageret, noe som har gitt ham førstehåndskunnskap i hva et bilhold egentlig koster.
– Av alle utgifter til en bil er verditapet det største. Ved leasing blir en del av dette betalt ved et innskudd. Kjøper du bilen på tradisjonelt vis, er det først når du selger eller tar bilen i innbytte du ser hva verditapet blir. Verditapet blir på den måten litt skjult for folk, og mange glemmer å ta det med i det totale regnestykket, sier han.
Nybilselger, Trond Haugland forklarer Care by Volvo.
Månedsprisen på abonnement lavere enn verditapet
Ifølge Myklebust vil en premiumbil som Volvo ha et verdifall på mellom 40 000 til 60 000 i året. Ved et verdifall på 60 000 kroner på et år, er det fem tusen kroner i måneden. Men dette ser du ikke når du teller over de faste utgiftene som forsikring og service.
– I et bilabonnement er alt dette priset inn i den faste månedsprisen. Det er ikke dyrere, men det blir tydeligere hva bilen faktisk koster deg.
Som et eksempel tar Myklebust frem en skinnende blank Volvo XC60 T8 med Ultimate utstyrsnivå. Drømme-SUVen for mange.
– Nyprisen på akkurat denne er kr. 963.000,- *. En tommelfingerregel er at verdifallet er 15 prosent første året. Da kan vi regne med at kun verdifallet vil utgjøre nesten tolv tusen kroner i måneden det første året.
Summerer du alt som er inkludert, kommer du til et overraskende høyt tall. Det er dette bilen koster deg hvis du eier den ett år. Men hva koster det å abonnere på den? En skulle jo anta i hvert fall verditapet, eller?
– Et bilabonnement på akkurat denne Volvoen vil koste deg kr. 12.790,- per måned hvis du binder deg for tre år. Da er alt unntatt drivstoff, bompenger og parkering inkludert. Også det “usynlige” verdifallet er tatt med.
Det er ikke rart mange velger å abonnere når månedsprisen er lavere enn verdifallet, sier Myklebust.
– Du kan også velge å binde deg for kun tre måneder. Da koster det en tusenlapp ekstra i måneden. Fremdeles er det mindre enn bare verdifallet alene.
– Har vi fått med alt da?
– Vi vasker og støvsuger bilen når den er på service.
Mer enn en bil
Bilabonnement er ikke nytt hos Volvo. I mange år har «Care by Volvo» eksistert side om side ved leasing og kjøp. Det er først nå det har begynt å ta av, forteller Myklebust.
– Volvo har brukt alle disse årene til å finslipe bilabonnementet slik at det skal være best mulig for kunden. Blant annet har Volvo inngått svært gunstige og gode forsikringsavtaler som kundene nyter godt av. Care by Volvo handler ikke bare om bilen, det handler om hele opplevelsen av et forutsigbart og bekymringsfritt bilhold, sier han og oppsummerer:
– Du skal bruke mer tid på det du liker å gjøre og mindre tid på bilen. Care by Volvo er for alle som ikke vil eller ønsker å forholde seg til alt rundt bilholdet. Det tar vi oss av for deg.
Den største fordelen med bilabonnementet er, ifølge Myklebust, forutsigbarheten i det. Du vet hva du skal betale hver måned. I motsetning til lån og leasing vil ikke dette endre seg. Selv ikke når styringsrenten går opp.
– Vi vet at renten skal opp i år. Da vil prisen gå opp på alle lån. Men Care by Volvo er et bilabonnement med fastpris og er uavhengig av Norges Bank. Mer forutsigbart får du det ikke, slår Myklebust fast.
Men ikke alt kan planlegges. Derfor er Care by Volvo nettopp lagt opp til dette også.
– Du kan bytte bil en gang i året om du ønsker det. Da får du en helt ny, ubrukt bil, rett fra fabrikken. Du kan også velge å binde deg for bare tre måneder om du er usikker på hva slags behov du har fremover, eller at du bare liker å ha full fleksibilitet. Vi ser flere kunder som velger denne fleksibiliteten fordi livssituasjonen plutselig har endret seg, eller rett og slett fordi de bytter bil ofte.
Fremdeles litt skeptisk?
Du er ikke alene om du syns det virker rart å abonnere på en bil. For mange har det å eie sin egen bil vært et poeng i seg selv. Men dette er i endring, forteller Myklebust:
– Det handler om å få mest mulig ut av sin egen tid. Tid som du kan bruke på familien, på reiser og på fritiden din. Det er kjekt at vi i Frydenbø sammen med Volvo kan gjøre bilholdet enda enklere for våre kunder slik at det tar nesten ingenting av din egen tid.
Han forteller at skepsisen forsvinner når kunden forstår hva Care by Volvo er og hvor mye som er inkludert i månedsprisen:
– Når vi har funnet den rette bilen til kunden, kommer vi gjerne inn på at et bilabonnement med Care by Volvo er mer økonomisk gunstig og bedre tilpasset behovene til kunden enn leasing, for eksempel. Det høres gjerne litt skummelt ut. Det er litt ukjent for folk og vekker både undring og skepsis.
Ifølge Myklebust endrer dette seg fort når han forklarer Care by Volvo:
– Når jeg viser alle fordelene som er inkludert, at det ikke er noen skjulte kostnader og synliggjør de omliggende kostnadene ved å eie eller lease en bil, får kundene et helt annet syn på bilabonnement.
Det er Frydenbø Bilsenter som har Care by Volvo.
Vi i Frydenbø Bilsenter er opptatt av gode opplevelser når du kjører bil, men også når du besøker nettsiden vår. Derfor bruker vi informasjonskapsler. Noen av disse er nødvendige for at nettsiden vår skal fungere, mens andre brukes for statistikk og tilpasset markedsføring.
Les mer retningslinjer for personvern her.