Stig har jobbet med bil siden 1987

I dag tar vi en prat med Stig Hopland som jobber som bruktbilselger hos Frydenbø Bil Åsane

- Hvem er Stig Hopland? 

- Jeg har jobbet med bil siden 1987. Dette er min andre periode i Frydenbø og jeg har gjort mye forskjellig innen bil, og har blant annet drevet egen bilbutikk i syv år. Jeg har alltid vært glad i bruktbil og liker veldig godt prosessen.

Stig har hatt de fleste roller innen bilsalg, med mange års erfaring både fra nybil og bruktbil.

- Bruktbilprosessen er litt annerledes enn nybil, det er mye mer fokus på den ene bilen kunden ønsker seg. Vi får alltid inn nye biler i butikken og det gjør at vi alltid har noe nytt vi kan sette fokus på, og jeg trives nok aller best i den rollen.

 

En Volvo XC40 sett forfra inne i ett av Frydenø Bil sine lokaler. Volvo selekt står på veggen bak

- Hvorfor?

- Jeg liker veldig godt at ting skjer og nå. På bruktbil jobber vi med kunder som har kortere beslutningsprosess og vi har kortere leveringstid. Vi treffer kunder som gjerne vil ha en bil som alt har tatt det første verditapet, som er godt gjennomprøvd og allerede har hatt en service eller to. Vi er veldig heldige her med Volvo hvor vi kan tilby Volvo Selekt garanti, det vil f.eks si at om du kjøper en ett år gammel bil så får du 6 års garanti, og da har den faktisk lengre garanti enn en nybil.

 

- Hvordan vil du beskrive hverdagen? 

Det er hektisk! Vi har en stor butikk her i Åsane og selger masse biler. Det er alltid vedlikehold som skal gjøres, og mange kunder som kommer innom. Det å snu en kunde fra å være en titter til å bli en handler, det er jo det som trigger meg med jobben. Den følelsen når du får aksepten, det er jo det som er gøy!

En selger sitter på sitt kontor og snakker med en kunde

Tillit og kundereisen

- Bruktbil er kanskje enda mer tillitsbasert enn nybil. Hvordan bygger dere den tilliten?

- Først og fremst med å være oss selv. Vi forteller mye om Frydenbø som selskap og våre verdier. Det å vise kunden hvordan prosessen bilen går gjennom, fra teknisk gjennomgang til klargjøring skaper trygghet og viser at vi tar ting på alvor. Samtidig er vi et stort apparat som alltid er klare for å hjelpe om det skulle være noe. Det er summen av trygghet og tilgjengelighet som gjør at kundene velger oss igjen.

Er det noe som skiller Frydenbø Bil fra resten?

- Kunden får fordelene av at vi er en stor aktør. Vi kan tilby alt under samme tak, alt fra dekkhotell til skadeverksted om kunden skulle være uheldig. Vi er jordnære folk og det skal være enkelt å snakke med oss og vi blir ikke sinte om det kommer inn en reklamasjon! 

- Vi opplever at flere kunder kommer og kjøper både en, to og 5 biler hos oss, slik som Arild. Er det en X faktor som er grunnen?

Smilende mann står fremfor en hvit Volvo EX40 hos Frydenbø Bil

- Jeg tror det handler mer om en totalpakke. De vet at de kan være trygge på at vi er der for dem hvis noe skulle skje. Frydenbø har solgt biler i veldig mange år og skal gjøre det i mange år fremover. 

- Hva selger dere mest av?

Vi har en ganske jevn fordeling mellom hybrid og elbil, men elbil vil på sikt få stadig mer plass, særlig fordi vi som flere andre merker har færre hybridbiler på nye leasingavtaler.

 

Åsane-avdelingen løftes – både for kunder og ansatte

Frydenbø Bil Åsane pusses jo opp i disse dager, hvordan blir det?

- Det blir veldig bra når det er ferdig! Alt fra fasade til gulv blir nytt. Det blir en opplevelse både for nye kunder og for de som har vært med oss i mange år. Det blir en enda bedre opplevelse for alle.

- Hva betyr det for deg å jobbe i Frydenbø Bil?

- Det betyr ganske mye! Jeg har Frydenbø langt inne i hjerteroten og er veldig stolt av å jobbe her. Vi står for verdiene våre og det er en viktig faktor for trivsel, og ikke minst kundeopplevelsen. 

 

Bilglede som smitter over på kundene

Hva er drømmebilen?

- For meg må det vel kanskje være bilen jeg har i dag, en Volvo EX90. Det kan høres ut som en klisjé å si, men den bilen må rett og slett prøves! Det er noe med totalpakken med seter, stillheten, kjøreegenskaper og kvalitet, det er rett og slett en fantastisk opplevelse. I sommer kjørte vi gjennom Sverige og Danmark med campingvogn og hadde en veldig fin tur. Det er noe av det beste jeg har kjørt.

Man merker at du brenner for bil når du snakker om EX90? 

- Det gjør jeg! Da jeg kom tilbake til Frydenbø var det mange som lurte på om jeg "bare" skulle selge biler igjen. Jeg svarte stolt at "det er jo det kjekkeste jeg vet!" Jeg har hatt en fantastisk reise i Frydenbø og gleder meg hver dag til å gå på jobb. Kundene merker at dette er noe vi synes er gøy, og det er lidenskapen vår som gjør kundeopplevelsen til noe eget. Vi er her for å hjelpe folk å ta gode valg og finne bilen som passer best for dem.

 

Kom innom Frydenbø Bil og opplev entusiasmen – kanskje finner du din neste bil hos oss?