Med sterk interesse for faget, et strukturert arbeidsmiljø og et brennende engasjement for å lære opp nye i yrket, ligger alt til rette for at både kunder og ansatte skal trives. Vi tok en prat med verkstedsjef Jon Sindre Lund Gabrielsen for å høre hvordan teamet jobber, og hva som skal til for å skape et velfungerende og kunnskapsrikt verkstedmiljø.
Samarbeid og kunnskapsdeling i praksis
– Vi har det veldig fint! Det er hektisk og mye å gjøre, men vi koser oss på jobb. Da er det fullt mulig å holde produksjonen oppe samtidig som vi har rom for å fjase litt og ha det gøy. Det styrker samholdet, sier Jon Sindre.
Jon Sindre
Utvikling og ansvar som en del av hverdagen
– Vi får mye kursing fra Volvo og melder oss på så mange kurs som mulig. Det er viktig for å vedlikeholde og utvide kunnskapen vår.
Han peker på hvordan Volvo sitt konsept med Personlig Servicetekniker (PST) og Personlig Service (VPS) gir mekanikere muligheten til å utvikle seg både faglig og personlig.
– Du får jobbe med hele prosessen: teknisk arbeid, kundekontakt og oppfølging. Mange synes det er skummelt med tett kundekontakt i starten, men det gir rask utvikling og du blir mye mer allsidig, både som person og som mekaniker.

Fra lærling til verkstedsjef, og verdensmester
Jon Sindre begynte som lærling hos Frydenbø Bil Kristiansand for ti år siden. Siden da har han konkurrert i WorldSkills (NM, EM og VM) og i år gikk han og kollega Tor Ragnvald Omsland helt til topps i verdensfinalen av Volvo VISTA.
– Det var utrolig stas, og også veldig gøy at to andre kollegaer tok en sterk 8. plass i en annen klasse. Jeg er veldig glad i å konkurrere – man tvinger seg selv til å lære mer, og det får du igjen for i hverdagen.
I tillegg til å lede verkstedet, jobber Jon Sindre aktivt med å trene opp nye lærlinger. Han har også vært med å trene opp Norges representanter til WorldSkills. Tor sitter i fagnemnda og er sensor i mekanikerfaget.
– Det gir oss verdifull innsikt og hjelper oss å forberede neste generasjon teknikere.

Struktur gir kvalitet for kunden
En komplett arbeidsordre er noe av det viktigste i en travel verkstedhverdag, forklarer Jon Sindre.
– Vi har lenge hatt over 500 forhåndsplanlagte jobber, da er det ekstremt viktig at vi har et godt system, og samspill. Samtidig som dette jobber vi kontinuerlig med forbedringsarbeid på verkstedet.
– Det sikrer at alt er klart: riktige deler, riktig tid, riktig kommunikasjon med kunden, og at vi kan levere som avtalt. Det gir også rom for at kollegaer kan steppe inn ved sykdom uten at kundeopplevelsen svekkes. Vi må være rustet for uforutsette hendelser i hverdagen, samtidig som at alle forhåndsplanlagte jobber kan utføres etter planen.
Verkstedet drives etter Volvos VPS modell, som betyr at par på to PSTer jobber sammen på bilene. I tillegg til støttefunksjonene sikrer det optimal drift.
– Vi lærer også mye av tilbakemeldingene fra kundene. De bruker vi aktivt for å forbedre oss videre.
Vil du jobbe med bil hos oss?
– Vi driver verksted litt annerledes enn mange andre. Her blir du en allsidig mekaniker, og får jobbe med hele prosessen – fra kundekontakt til teknisk arbeid. Det gir deg eierskap og utvikler deg raskt. Har du interessen, finnes det enorme muligheter. Om jeg skulle valgt igjen hadde jeg ikke nølt et sekund med å velge Frydenbø Bil igjen!